Selawat Syifak bercanggah dengan Aqidah Islam? Maka sesatlah ulamak dan
umat Islam yang mengamalkannya. Kafirlah hukumnya kerana sudah bertentangan
dengan AQIDAH ISLAM. Perkara yang disentuh oleh puak-puak tertentu ini bukan
lagi menyentuh mengenai perkara furuk (cabang) Tetapi menyentuh AQIDAH.
Tuduhan tanpa hak ini telah dijawab oleh Darussyifa’ Online iaitu :
Akhir-akhir ini terdapat golongan tertentu yang mempertikaikan bacaan
Selawat Syifak dan Selawat Tafrijiyyah. Mereka mengatakan bahawa mengamalkan
selawat-selawat ini boleh membawa kepada syirik kerana membesarkan nabi
Muhammad ï·º. lebih daripada Allah.
Untuk memperjelaskan tentang kekeliruan ini, Tuan Guru Dato’ Dr. Haron
Din telah menerangkan dengan panjang lebar. Anda patut mendengar penjelasan ini
dan untuk mendengarnya anda boleh muat turun di bawah ini
Sumber 1 :http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm
Sumber 2: http://www.darussyifa.org/audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.zip
Sumber 3:http://www.darussyifa.net/Audio/PenjelasanTentangSelawatSyifa&Tafrijiyah.rm
Sedikit Ulasan:
Dalam buku Doa & Rawatan Penyakit yang di karang bersama oleh Y.Bhg
Dato’ Dr. Haron Din & YB. Dr. Amran Kasimin menterjemahkan makna Selawat Syifak
seperti berikut;
Terjemahan:
“Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, Muhammad ï·º. yang menyembuhkan hati-hati, penawarnya dan kesejahteraan
badan, kesembuhan juga cahaya penglihatan dan berilah rahmat keberkatan dan
kesejahteraan atas keluarga dan sahabatnya”
Dalam terjemahan makna ini ada sedikit timbul kekeliruan kerana menyebut
“Muhammad ï·º yang menyembuhkan hati-hati”.
Persoalannya siapa yang memberi kesembuhan. Dalam terjemahan ini jika dibaca
secara langsung memang ada sedikit kekeliruan kerana seolah-olah nabi Muhammad
yang menyembuhkan hati-hati.
Dalam persoalan Selawat Syifa ini Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din
menjelaskan seperti berikut;
di dalam kamus Bahasa Arab yang masyhur iaitu Kamus al-Munjid, perkataan
“Tib” adalah bermaksud “’ilaj” iaitu di dalam bahasa Melayu bermakna “Ubat”
atau “Penawar”. Ia bukan bermaksud “Syafi’ iaitu menyembuhkan.
Dengan itu kalau diterjemahkan ِiaitu
“Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami nabi Muhammad ï·º yang menjadi penawar kepada hati-hati”
‘Iktikad kita perlu diperbetulkan supaya tidak syirik kepada Allah.
Allah sahaja yang boleh memberi kesembuhan. Kesembuhan hanya milik Allah.
Semoga Allah sentiasa menjauhkan kita daripada syirik kepada-Nya.
Wallahhu ‘alam
Sumber : Webmaster Darussyifa’
Jawapan dari Ustaz Azhar Idrus :
Dalam lafaz selawat tersebuti perkataan solat itu berada pada kedudukan
maf’ul mutlak (kata kena buat mutlak) yang berfungsi sebagai penguat atau
penentu bagi jenis kata kerja salli (selawatkanlah), disamping ia juga berada
pada kedudukan mudhaf i (yang disandarkan) kepada perkataan tibb. Berdasarkan
kedudukan ini, maka lafaz selawat yang diandaikan itu difahami dengan maksud:
“Ya Allah! selawatkanlah ke atas penghulu kami (Nabi) Muhammad, dengan
suatu selawat yang boleh menjadi rawatan bagi hati dan apa yang boleh menjadi
ubat baginya (hati)… sehingga akhir.”
Berdasarkan maksud ini, maka tidak berlaku lagi apa yang dikatakan sebagai
penyifatan Nabi Muhammad saw dengan sifat Allah swt, kerana yang dilihat
memberi khasiat perubatan bukan lagi zat nabi Muhammad saw, tetapi selawat yang
diucapkan itu. Oleh kerana membaca selawat itu adalah sejenis amal soleh, maka
ia termasuk dalam jenis tawasul dengan amal salih yang disyariatkan oleh syara’
dengan maksud ini. Maka penyamaan sifat yang dipersoalkan itu tidak berlaku
kerana memang tidak ada penyifatan Nabi Muhammad saw dengan sifat penyembuh.
Dan boleh ditakdirkan juga antara lafaz muhammadin dan lafaz tiib itu
dengan dengan sifat yg telah dihazafkan mausufnya..
Fataammal ya akhi.. wink
Rujuk : Forum DigitalMukmin Ustaz Azhar
Siapakah antara ulama dan tok guru yang mengamalkan SELAWAT SYIFAK ini ?
Selain dari sekian ramai guru pondok, ulamak-ulamak nusantara, Tok Guru
Nik Abdul Aziz pun mengamalkannya. Lihatlah bagaimana puak2 tertentu telah membuat
fatwanya iaitu menghukum Selawat Syifak ini bercanggah dengan aqidah. Ia
sebenarnya telah membuat hukuman sesat dan mungkin juga kafir.
Apa kata hadith mengenai mereka yang menghukum sesat, syirik dan kafir?
Hadith RasuluLLah yang terdapat dalam Sahih Bukhari no 5752 yang bererti
:
“Barangsiapa mengatakan kepada saudaranya dengan Wahai Kafir, maka
kekafiran itu kembali kepada salah satunya ”
Begitulah juga sesiapa yang menuduh seorang Muslim dengan tuduhan syirik
maka orang yang menuduh itu sendiri akan jatuh ke dalam kesyirikan tersebut
sebagaimana yang telah diterangkan dalam hadith dari Huzaifah bin Yaman di mana
RasuluLlah sallaLLahu ‘alaihi wasallam bersabda yang bererti :
Sesungguhnya perkara yang aku khuatirkan ke atas kamu semua adalah
seseorang yang telah membaca al Quran sehingga apabila telah nampak
kepandaiannya dalam al Quran dan dia telah menjadi pendokong Islam, tiba-tiba
sahaja dia merubahnya kepada sesuatu yang dikehendaki oleh ALlah, maka iapun
terlepas dari al Quran dan melemparkannya ke belakang serta mengancam
tetangganya dengan pedang sambil melemparinya dengan tuduhan syirik. Aku
bertanya : Wahai Nabi ALlah mana di antara keduanya yang lebih patut di anggap
melakukan kesyirikan? Orang yang dituduh ataukah yang melemparkan tuduhan? Nabi
menjawab : Yang melemparkan tuduhan.
(Hadith dikeluarkan oleh Ibnu Hibban pada hadith no 81 dan Ibnu Kathir
dalam tafsirnya jilid II/266, dia berkata : Isnad Hadith ini bagus. Begitu juga
ditakhrij oleh Al Bazzar dalam Musnadnya dengan pernyataan yang sama, At
Thabroni dalam Al Kabir dan As Saghir dengan pernyataan yang sama dan Ibnu Abi
Ashim dalam kitab As Sunnah).
Dalam sahih Bukhari pada hadith nombor 2227 disebutkan bahawa Nabi
sallaLLahu ‘alaihi wasallam telah bersabda yang bererti :
“Barangsiapa yang melaknat seorang Mukmin maka itu seperti membunuhnya
dan barangsiapa yang menuduh seorang Mukmin dengan kekafiran maka itu seperti
membunuhnya.”
Lihatlah betapa besar implikasi orang yang menghukum kafir, musyrik
tanpa hak ke atas umat Islam. Kepada mereka yang mengikut berfikrah sedemikian
marilah kita islah diri. Selidikilah dan kajilah dahulu sebelum membuat apa-apa
pernyataan. Kerana titik tolaknya di sini adalah PENGUASAAN BAHASA ARAB di
dalam memahami Selawat Syifak tersebut.